Thursday, May 13, 2010

Perancangan Cuti Semester


6-10 Mei 2010 : Lepak Di Kolej Aminuddin Baki



10-14 Mei 2010 : Siapkan Instrumen Tesis (Dokumentari)



15-18 Mei 2010 : Ke Johor (Urusan Peribadi)



19-20 Mei 2010- Gerak Kerja SRN




21-31 Mei 2010
Mewakili UPSI ke Sabah
PROGRAM PERTUKARAN BUDAYA 1 MALAYSIA



31 Mei 2010
Bertolak Pulang Ke KL
KK-LCCT



2 Jun 2010- Pulang Ke Bandar Dungun Tercinta



20 Jun 2010- 1 Julai 2010
Rancangan Orientasi Sekolah (ROS)
SMK Mahsuri
LANGKAWI






3-10 Julai 2010 - Balik Ke UPSI (Gerak Kerja SRN)

Thursday, May 6, 2010

Suka-Duka Hidup Sebagai Mahasiswa

Semester kali ini merupakan kali keempat saya menghabiskan cuti semester saya di UPSI sepanjang 6 semester berada di sini.Kalau dahulunya, saya berada di UPSI semasa cuti semester kerana amanah yang dipertangungjwabkan sebagai pemimpin kolej kediaman dan juga pada pada masa yang sama bekerja di Pejabat Kolej Aminuddin Baki.

Namun pada semester kali ini saya, menghabiskan masa saya di kampus untuk menyelesaikan beberapa tugasan sebagai seorang Mahasiswa dan juga sebagai Pemimpin Persatuan.Untuk cuti semester kali ini, saya bertekad untuk menyudahkan tesis tahun akhir untuk melengkapkan syarat bergraduat sebelum saya ditempatkan ke sekolah-sekolah untuk menjalani praktikum.

Tesis tahun akhir yang telah diamanahkan kali ini cukup untuk memberi peluang dan pendedahan untuk melakukan penyelidikan dan seterusnya mampu untuk menyumbang sesuatu untuk pembangunan universiti, kementerian dan juga negara.

Sedar tidak sedar, sekarang ini saya sudah berada di Tanah Bekas-Bekas Pejuang Nasionalisme sudah hampir 3 tahun.Segala ilmu, tanggungjawab dan juga latihan kepimpinan yang telah didedahkan di tanah keramat ini cukup untuk memenuhi dada sebelum berdepan dengan cabaran pendidikan dan msyarakat pada masa akan datang.Semoga darah dan semangat pejuang-pejuang nasionalisme yang pernah berjuang untuk menaikkan nama pendidik, bangsa dan negara terus menyerap ke dalam tubuh dan jiwaku.

Rekod

2007

- Rakan Exco MPP
- Rakan Exco PMS
- Sahabat Mahasiswa Universiti (SMU)

2008

Pemimpin Kolej Kediaman (JMK KAB)
Exco Perhubungan Awam & Antarabangsa

2009

Exco Perhubungan Awam & Antarabangsa
Persatuan Mahasiswa Sains

Yang Dipertua
Sekretariat Rukun Negara
Universiti Pendidikan Sultan Idris

2010

Yang Dipertua
Sekretariat Rukun Negara
Universiti Pendidikan Sultan Idris

Tuesday, May 4, 2010

Jangan Jadikan Generasi Akan Datang Sebagai Generasi Manja

Ramai Ibubapa tidak bersetuju jika dilaksanakan hukuman rotan. Alasan mereka takut anak-anak mereka cedera dan timbul perasaan takut dan sekali gus membataskan niat untuk pergi ke sekolah.

Kalau Ibubapa merasakan dengan cara merotan itu salah, maka didikan mereka perlulah sempurna. Itu lebih berkesan dan pelajar tidak akan buat hal di sekolah. Kononnya mengambil berat , tapi sebenarnya anak dibiarkan kerana sibuk. Anak sendiri tidak mampu dikawal dan mengharapkan sekolah memberi tumpuan pula. Jumlah yang berada di sekolah ramai, sudah tentu guru akan mengalami kesukaran mendidik tanpa kawalan yang berbentuk peraturan serta disiplin.

Ada juga mencadangkan untuk Ibubapa dan guru saling berbincang untuk menyelesaikan permasalahan berkaitan disiplin anak. Guru pula mengeluh kerana Ibubapa tidak memberi kerjasama penuh untuk hadir dengan alasan sibuk dengan kerja. Alasan sibuk lagi! Datang pun setahun sekali semasa PIBG.

Remaja sekarang semakin mengada-ngada. Manja tahap melampau. Kena marah sikit dah nak mengadu. Padehal salah tu datang pada diri sendiri. Mak bapak pulak layan sangat. Zaman sekarang ni, remaja dah makin berani...ada murid lepas kena marah dengan guru, mereka kumpul lawan-kawan dan pukul cikgu diluar kawasan sekolah. Calar kereta cikgu dan macam-macam lagi. Inikah yang kita mahukan? Nanti mereka akan membawa kepada budaya samseng pula bila dah habis bersekolah.

Merotan disekolah bukan diadakan tanpa kawalan. Ada proses tertentu dan berdasarkan kesalahan tertentu. Ada juga peringkat tertentu menjalankan hukuman diatas sesuatu kesalahan yang dilakukan. Ibubapa pula, ragu-ragu serta tak percaya pada sistem tersebut. Kalau tak percaya, susah la. Simpan je la anak kat rumah dan ajarlah anak sendiri.

Disiplin datang dari rumah. Ibubapa harus dipersalahkan?

Saturday, May 1, 2010

Paperwork Festival 1 Malaysia (FESTIMA)




Mode : ON PROGRESS

2/3 COMPLETE

Tawaran Ke Sabah & Kertas Kerja Ke KPT

Alhamdulilah, semalam saya dikejutkan dengan panggilan telefon mengenai tawaran untuk mengikuti program inter IPTA selama 10 hari di Sabah.Tawaran ini diberi kepada saya selaku pucuk pimpinan Sekretariat Rukun Negara UPSI.Program yang dijadual berlangsung pada 21-30 Mei ini cukup mengejutkan saya kerana saya menjadi diantara yang terpilih untuk mewakili UPSI.

Berbekalkan pengalaman yang ada saya diarahkan untuk memilih 4 orang lagi wakil dari pucuk pimpinan SRN untuk bersama-sama saya semasa disana.Program yang dirangka disana melibatkan Pertukaran Budaya 1 Malaysia, dimana ianya meliputi aspek khidmat masyarakat, kesenian, kesukanan, kebudayaan dan juga jaringan diplomatik antara SRN IPT.

Turut mengejutkan saya hari ini, 6 kertas kerja anak buah saya kini telah diluluskan dan menunggu untuk proses pelaksanaannya.3 diantara kertas kerja tersebut sudah dipertimbangkan dan dicadangkan oleh pihak Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni untuk dibawa ke mesyuarat kementerian Pengajian Tinggi berdasarkan impak yang dilihat keberkesanannya pada masa akan datang.Saya turut dimaklumkan juga peruntukan kewangan kami pada penggal ini berjaya dihabiskan dengan baik dan mendapat pujian daripada pegawai HEP.

Antara kertas Kerja yang Diluluskan

1.Watikah Perlantikan SRN
2.Kem 1 Malaysia
3.Kursus Pemahaman Rukun Negara (Port Dickson)
4.Kempen Hayati Rukun Negara
5.Prgram Integrasi SRN UPSI & KRN SMK GRIK
6.Malaysia Book Of Record 1 Malaysia
7.Merakyatkan Mahasiswa 1 Malaysia

Tahniah Buat Semua Pengarah Program.Teruskan Perjuangan Anda Semua

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More